ВЕРХОВНА РАДА ВДОСКОНАЛИЛА ВИМОГИ ДО ЯКОСТІ НАВЧАЛЬНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ ШКІЛ – УХВАЛЕНО ЗАКОН
Верховна Рада України вдосконалила вимоги до якості навчальної літератури для закладів повної загальної середньої освіти. Відповідний проєкт Закону «Про внесення змін до закону України "Про освіту" щодо вдосконалення науково-методичного забезпечення освіти та якості навчальної літератури» Верховна Рада ухвалила 14 грудня 2021 року.
«Я вже неодноразово наголошував, що питання якості змісту освіти, зокрема створення підручників, є надважливим. Закон надзвичайно важливий, адже він спрямований на підвищення якості навчальної літератури і встановлює чіткі вимоги до підручників, що використовуються у закладах повної загальної середньої освіти, а також на законодавчому рівні встановлює механізми перевірки дотримання цих вимог», – зазначив Міністр освіти і науки Сергій Шкарлет.
Для підготовки законопроєкту до другого читання Комітет ВР з питань освіти, науки та інновацій створив робочу групу, до якої увійшли народні депутати – члени профільного Комітету, народні депутати – автори поправок, представники МОН, Інституту модернізації змісту освіти, Національної академії педагогічних наук України, представники видавництв та книгорозповсюджувачів тощо.
У процесі підготовки законопроєкту до другого читання враховано пропозиції щодо конкретизації та уточнення терміну «підручник», що використовується під час здобуття освіти, зокрема зазначено, що з моменту визначення центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки вимог до електронного додатку до відповідних підручників, такий додаток стане складовою частиною підручника.
Закон також вносить уточнюючі норми щодо повноважень центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки в частині організації проведення не лише експертизи навчальної літератури, а й проведення її апробації. Так, в процесі наукового і методичного забезпечення освіти відповідні органи виконавчої влади, наукові установи можуть не лише організовувати та здійснювати наукові дослідження, необхідні для формування та реалізації державної політики у сфері освіти, розробляти і впроваджувати інноваційні технології освіти, а й брати участь в удосконаленні освітнього процесу й управління освітою, аналізувати ефективність державної політики у сфері освіти.
Крім того, на законодавчому рівні закріплено, що процедура експертизи навчальної літератури, яка здійснюється на засадах прозорості, доброчесності, фаховості та незалежності експертів, не допускає здійснення експертизи особами, які перебувають в умовах конфлікту інтересів, також на законодавчому рівні заборонено протиправний тиск на осіб, які здійснюють експертизу.